Vi gør dig skarp den praktiske prøve med bilteknik

Bilteknik til den praktiske prøve

Den praktiske køreprøve for almindelige bilister, kategori B, indledes med en teknisk evaluering. Her skal du demonstrere din evne til at kontrollere det påkrævede udstyr på køretøjet. Hvis du ikke består denne evaluering, vil du ikke få mulighed for at fortsætte til den egentlige køreprøve.

Under teknisk evaluering forventes du at kunne beskrive, hvordan kontrollen udføres. Derudover skal du praktisk kunne undersøge og vurdere, om de juridiske krav inden for følgende 5 områder er opfyldt:

    Bremsekrav og Kontrol

    Driftsbremse

      • Bilen skal have en driftsbremse, der virker på alle hjul.
      • Driftsbremsen skal være opdelt i to kredse, der effektivt kan bremse bilen hurtigt og sikkert ved forskellige hastigheder og belastninger.
      • En nødbremse (enten parkeringsbremsen eller en kreds af det 2-kreds bremesystem) skal kunne bremse bilen sikkert, hvis driftsbremsen svigter.
      • Parkeringsbremsen skal være mekanisk, virke på mindst 2 hjul og kunne holde bilen på en hældning.

        Bremsepedal og Kontrol
        • Bremsepedalen skal have en riflet eller gummibelagt overflade for godt fodfæste.
        • Pedalen skal normalt have en lille frigang i topstillingen og må ikke kunne trædes i bund ved hårdt tryk.
        • Pedalvandring varierer afhængigt af bilfabrikatet. Dybere tryk kan indikere en defekt bremsekreds.
        • Bremsepedalen skal føles fast og stabil, uden at synke under konstant hårdt tryk.
        • Ved vakuumforstærkede bremser skal pedal pumpes 3-5 gange, og bremsepedalen skal forblive hård efter motoren startes. Den må synke en smule ved opstart.
    • Bremsevæske og Opbremsning
      • Bremsevæskestanden skal ligge mellem max og min-mærkerne.
      • Bilen må ikke trække til siden under opbremsning, da det kan indikere fugt eller snavs på bremsebelægningerne eller problemer i bremsesystemet.
      • Driftsbremsen skal kunne stoppe bilen inden for 6 meter ved 30 km/t.

    • Parkeringsbremsen
      • Parkeringsbremsen skal kunne holde bilen på en hældning.

    • Nødbremse
      • Nødbremsen anses som i orden, hvis både driftsbremsen og parkeringsbremsen opfylder ovenstående krav.

    • Eftersyn af Bremser
      • Bremserne skal straks efterses af en professionel, hvis:
        • Bremsevæskeniveauet er lavt.
        • Bilen trækker skævt eller bremser ujævnt.
        • Kontrollamper lyser under kørslen.
        • Bremsepedalen kan trykkes dybt ned.
    • Kontrol af Dækdybde
      Dæk skal have en dybde på mindst 1,6 mm i hovedmønstret, målt ved slidindikatorer.

    • Korrekt Montering af Retningsbestemte Dæk
      Hvis bilen har retningsbestemte dæk, skal de være monteret i den rigtige omløbsretning.

    • Intakt Tilstand: Dæk, hjulfælge og hjullejer skal være fri for skader. Dæk og hjulfælge skal være kompatible med hinanden.

    • Ensartet Dæktype
       Alle dæk på bilen skal være af samme type, med undtagelse af særlige nødreservehjul.

    • Korrekt Lufttryk
       Dækene skal have det korrekte lufttryk ifølge bilfabrikantens anbefalinger (se instruktionsbogen), for at undgå skævslid og problemer med styring.

    • Pigdæk Begrænsninger
      Pigdæk er kun tilladt fra 1. november til 15. april og skal være monteret på alle bilens hjul i den periode.

    • Støddæmpere Funktion
      Støddæmpere skal fungere på alle 4 hjul. Dette kan kontrolleres ved at trykke kraftigt ned på bilen over hvert hjul, og bilen skal vende tilbage til rolig position efter nedtrykning.

    Ved at følge disse punkter sikrer du, at dine dæk og køretøj er i god stand og opfylder sikkerhedsstandarderne.

    • Ratstyringens Tjek for Nyere Biler:

      • For nyere biler er det afgørende, at der ikke er nogen form for løshed i ratstyringen.
      • Ratets lethed og reaktionsevne testes ved at kontrollere, om hjulene straks følger rattets bevægelser, når bilen kører ligeud (hvis bilen har servostyring, udføres denne test med motoren startet).
      • Forsinket reaktion fra hjulene på rattets bevægelser kan indikere løshed i styringsforbindelserne.
    • Lav Hastighed og Selvrettelse:

      • Rattet skal ved lav hastighed kunne drejes let fra side til side uden modstand eller unormale lyde.
      • Når grebet om rattet løsnes, skal hjulene selv rette sig mod en ligeudstilling (selvrettende).
    • Hydraulisk Servostyring:

      • Hvis køretøjet har hydraulisk servostyring, er det vigtigt at kontrollere væskeniveauet i servobeholderen i overensstemmelse med bilfabrikantens anbefalinger.
      • Væskeniveauet bør ligge mellem minimums- og maksimumsmærkerne, eller advarselslampen for lav væskestand bør være slukket.
    • Tung eller Besværlig Styring:

      • Hvis styringen føles tung eller besværlig, kan det skyldes mangel på væske i servobeholderen eller en slidt, løs eller brækket drivrem til servostyringen.
      • Det er vigtigt at inspicere styringen hurtigst muligt, hvis der er væskeproblemer eller betydelig løshed i ratstyringen.
    • Motor Tilstand:
      • Ingen unødig røg eller støj fra motoren.
      • Motoren må ikke være beskidt på grund af oliespild.
    • Udstødningssystem:
      • Udstødningssystemet skal være tæt og have en lyddæmper.
      • Hele systemet skal være korrekt fastgjort.
    • Motorolie og Kølervæske:
      • Motoroliestanden skal være mellem min- og max-mærkerne på oliepinden eller ifølge bilfabrikantens anvisninger.
      • Kølervæskeniveauet skal være mellem min- og max-mærkerne eller ifølge bilfabrikantens anvisninger.
    • Sprinklervæske:
      • Der skal være tilstrækkelig sprinklervæske til din køretur eller i overensstemmelse med bilfabrikantens anvisninger.
    • Servovæske:
      • Servovæskeniveauet skal være mellem min- og max-mærkerne. Bemærk, at nogle biler har elektrisk styret servostyring uden behov for væske.

    Korrekt Belysning og Reflekser

    • Alle lygter og reflekser skal være intakte og rene, og alle lygter skal være i stand til at lyse.
    • Lygter, der er parvis, skal have ensartet farve og lysstyrke. Forlygternes lys skal være hvidt eller gulligt.
    • Pærer skal være korrekt monteret i forlygternes fatninger (evalueret ud fra placeringen af lys-mørke grænsen, set udefra).

    Krav til Nødvendige Lygter og Reflekser på Bilen:

    • 2 Positionslyslygter, synlige op til mindst 300 meter uden at blænde.
    • 2 Asymmetriske nærlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 30 meter foran bilen uden at blænde (målt ved mindst 1 cm/m nedfald af lysgrænsen).
    • 2 eller 4 Fjernlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 100 meter foran bilen.
    • 2 røde baglygter, synlige op til mindst 300 meter uden at blænde.
    • 2 stoplygter med rødt lys (3 for nye biler), med betydeligt kraftigere lys end baglygterne ved bremseaktivering.
    • Mindst en nummerpladelygte, belysende den bageste nummerplade med hvidt lys, så den kan læses let op til mindst 20 meters afstand.
    • 2 godkendte røde reflekser bag på bilen, ikke trekantede.
    • 2 blinklygter på hver side (3, hvis de forreste ikke er synlige fra siden). Blinklygter skal blinke mellem 60 og 120 gange i minuttet med tydeligt synligt gult/orange lys, selv i sollys. Hyppigere blink kan indikere defekte lygter.
    • Havariblink skal kunne tænde alle blinklygter samtidigt.
    • Hornet skal have en klar, ensartet tone.